Hybride werken nam een enorme vlucht door de COVID-19-pandemie. Volgens het Centraal Planbureau werkten Nederlanders voor de coronacrisis gemiddeld zo’n 4 uur per week thuis. In juli 2022 meldde het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) na onderzoek dat dit was opgelopen tot 6,5 uur. Maar welke voor- en nadelen kleven er nu voor werkgevers aan thuiswerken?
Wie werken er thuis?
Met name mensen met een kantoorfunctie en hoger opgeleiden zijn thuiswerkers. Bijna 50 procent van de Nederlanders geeft aan niet te kunnen thuiswerken door de aard van hun werkzaamheden. Tijdens de COVID-periode moesten werknemers zo veel mogelijk thuiswerken. Hierdoor namen werkgevers maatregelen om dit mogelijk te maken. Denk aan het aanbieden van videobellen via Teams of Zoom bijvoorbeeld.
Voordelen thuiswerken werkgevers
Van de hybride thuiswerkers reizen de meesten op dinsdag en donderdag naar hun werk. Zo’n 1 op de 5 werkgevers stimuleert werknemers om niet allemaal op dezelfde dag naar de werklocatie te gaan. Thuiswerken levert werkgevers kostenbesparingen op, zoals:
- Kantoorruimte
Dankzij thuiswerken kunnen sommige werkgevers flink besparen op huur- en operationele kosten voor kantoorruimte. Minder fysieke ruimte is nodig als werknemers gedeeltelijk of geheel vanuit huis werken. - Facilitaire kosten
Werkgevers kunnen besparen op facilitaire kosten, zoals elektriciteit, verwarming, koeling en schoonmaak, wanneer er minder werknemers op kantoor aanwezig zijn. - Werkplekbenodigdheden
Werkgevers hoeven minder te investeren in kantoorbenodigdheden en -apparatuur, zoals bureaus, stoelen, computers en kantoorbenodigdheden, voor werknemers die op afstand werken. - Reiskostenvergoeding
Werkgevers kunnen besparen op reiskostenvergoedingen die ze anders aan werknemers zouden moeten betalen voor woon-werkverkeer. - Minder ziekteverzuim
Thuiswerken kan leiden tot een lager ziekteverzuim, omdat werknemers minder blootgesteld worden aan ziektekiemen op de werkplek. Ook zijn ze eerder geneigd zijn om te werken als ze zich een beetje ziek voelen. - Werving en retentie
Steeds meer mensen werken thuis. Thuiswerken kan een aantrekkelijke arbeidsvoorwaarde zijn, waardoor werkgevers talent kunnen aantrekken en behouden.
Nadelen thuiswerken werkgevers
- Verminderde controle en toezicht
Werkgevers hebben vaak minder direct toezicht op werknemers die vanuit huis werken. Soms leidt dit tot zorgen over productiviteit en het voltooien van taken. - Technische uitdagingen
Thuiswerken vereist een goede technische infrastructuur, waaronder een betrouwbare internetverbinding en toegang tot bedrijfssystemen. Werkgevers moeten daarvoor investeren in technologie en ondersteuning om dit te garanderen, met allerlei kosten tot gevolg. - Communicatieproblemen
Thuiswerken kan communicatie bemoeilijken. Werknemers moeten mogelijk extra inspanningen leveren om effectief te communiceren. Dit kan zorgen voor misverstanden en samenwerkingen lastiger maken. Dit kan ten kosten gaan van innovatie, productiviteit en creativiteit. - Verminderde privé-werkbalans
Voor sommige werknemers kan het moeilijk zijn om werk en privé te scheiden wanneer ze vanuit huis werken, wat kan leiden tot een verminderde privé-werkbalans. Dit kan kan zelfs leiden tot overbelasting en een burn-out. - Juridische en arbeidsrechtelijke zaken
Thuiswerken kan juridische en arbeidsrechtelijke kwesties met zich meebrengen, zoals de naleving van arbeidswetten met betrekking tot werktijden, overuren, een ergonomische werkplek en vergoeding voor onkosten. - Eenzaamheid
Sommige werknemers kunnen zich eenzaam voelen als ze op afstand werken. Dit kan de betrokkenheid en tevredenheid beïnvloeden.
Is thuiswerken een recht?
Hoewel thuiswerken geen recht is, is het belangrijk dat werkgevers zich realiseren dat veel werknemers graag thuiswerken. De krapte op de arbeidsmarkt hield zowel het 1e als het 2e kwartaal van 2023 aan. Als werkgever kun je thuiswerken weigeren, maar personeel kun je daarmee afstoten. Als werkgever is het dan ook verstandig om een goede oplossing te vinden voor behoud van werknemers. Hybride werken bijvoorbeeld.
Heb ik recht op een thuiswerplek?
Thuiswerkers hebben recht op een ergonomisch goede en veilige werkplek. Dit valt onder de zorgplicht van de werkgever. De werkgever bekijkt per medewerker wat deze nodig heeft om de werkzaamheden goed te kunnen uitvoeren en veilig te kunnen thuiswerken. Heb je dus met je werkgever afgesproken dat je thuiswerkt, dan betekent dit niet dat je dit gewoon aan de keukentafel moet doen.